Wczytywanie strony... Proszę czekać...
Home arrow Kultura arrow Sztuka arrow Mi?dzynarodowe seminarium Prosto z ulicy: Street Art
Mi?dzynarodowe seminarium Prosto z ulicy: Street Art Drukuj Wyślij znajomemu
Autor: ms2   
23.06.2009.
Digg!

Del.icio.us!

Technorati!

Wykop

Gwar

\W ciągu ostatnich kilku lat zaobserwować można błyskawiczny wzrost zainteresowania sztuką ulicy ze strony oficjalnych instytucji sztuki. Najsłynniejszy przedstawiciel street artu, tajemniczy Banksy stał się już ikoną popkultury, a jego prace osiągają niebotyczne ceny na aukcjach. Mnożą się festiwale, publikacje i wystawy.

South Bank Patrol, fot. Ł. Biskupski
South Bank Patrol, fot. Ł. Biskupski
Z jednej strony street art uznawany jest za źródło kreatywnej energii nadającej nową dynamikę instytucji sztuki. Z drugiej – padają zarzuty o ekspansywność tej instytucji, która, jak twierdzą niektórzy, dąży do zawłaszczenia tego nurtu i zinstytucjonalizowania niezależności jego działań. Inni z kolei oskarżają sam street art o konformizm, porzucenie statusu miejskiej partyzantki artystycznej i podporządkowanie się regułom neoliberalnej rzeczywistości.

To niejasne usytuowanie street artu pomiędzy sztuką publiczną a ruchem alternatywnym, szereg kontrowersji jakie budzi, powoduje, że warto przyjrzeć się temu zjawisku dokładniej z różnych perspektyw. Refleksja nad street artem dotyka istotnych problemów współczesnego świata sztuki oraz pytań o miejsce dla działań krytycznych w kulturze współczesnej. Jak wygląda współczesna scena streetartowa w Polsce i na świecie? Czy wchłonięcie przez instytucję sztuki praktyk sztuki ulicznej różni się czymś od wcześniejszych aneksji kolejnych ruchów awangardowych? Czy w realiach elastycznego kapitalizmu zasadne jest nadal używanie retoryki emancypacji właściwej ruchom kontestacyjnym lat 60’, czy też może należy wypracować nowy język opisu dla współczesnej kultury oporu uwikłanej w większą ilość zależności? Jaka jest rola instytucji artystycznych we wspieraniu dyskursów krytycznych? Jaki wpływ ma dziedzictwo historycznych awangard i wypracowanych przez nie praktyk na współczesne działania artystyczne i społeczne, zwłaszcza street art?

W seminarium udział wezmą: Tristan Manco, Cedar Lewisohn, Sławek ZBK Czajkowski oraz znani krytycy i teoretycy sztuki, kulturoznawcy i socjologowie. 

27 czerwca 2009, Muzeum Sztuki w Łodzi ms2,  ul. Ogrodowa 19

HARMONOGRAM:

12.30 Otwarcie + projekcja: „Street Art Painting the City: London, Paris, Madrid”

Sesja I
13.00-15.15

13.00 Tristan Manco „Od 'Street Logos' do 'Graffiti Brasil' – dziesięć ostatnich lat street artu”
13.30 Maciek Żakowski „Street What?, czyli o czym mówimy. Od sztuki zaangażowanej przez polityczność po marketing”
13.55 Przerwa na kawę
14.00 Anna Zeidler-Janiszewska „Działania ruchów awangardowych w przestrzeni publicznej”
14.25 Andrzej Miastkowski „Modzizm uliczny 1989-2009. Od Galerii Działań Maniakalnych do Wspólnoty Leeeżeć.”
14.50-15.15 Dyskusja

15.15-16.15 Przerwa

Sesja II
16.15-18.00

16.15 Cedar Lewisohn „Trudna relacja street art'u i instytucji sztuki”
16.45 Jarosław Lubiak „Niebezpieczeństwo zdarzenia. Street art w muzeum”
17.10 Sławek ZBK Czajkowski „Artyści zewnętrzni: przetarty szlak”
17. 35-18.00 Dyskusja

Projekcje 18.30-22.00

18:30 „Street Art Painting the City: London, Paris, Madrid”, Tate Media 2008
18:55 „Plagi miejskie”, reż. Jaquelin Sobiczewski (dla PWSFTviT), 2000
19:00 „NEXT: A Primer on Urban Painting”, reż. Pablo Aravena, 2005
20:10 „Wild Style”, reż. Charlie Ahearn, 1983

 



 

Komentarze (0)Add Comment

Napisz Komentarz
mniejsze | większe

busy
 

reklama google

reklama google