Wczytywanie strony... Proszę czekać...
Home arrow Kultura arrow Sztuka arrow Paralaksa. Spojrzenia Zbigniewa Rogalskiego
Paralaksa. Spojrzenia Zbigniewa Rogalskiego Drukuj Wyślij znajomemu
Autor: Muzeum Sztuki w ?odzi   
23.10.2010.
Digg!

Del.icio.us!

Technorati!

Wykop

Gwar

Zbigniew Rogalski to jeden z najbardziej znanych młodych polskich malarzy, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Po ukończeniu studiów i debiucie w białostockim Arsenale stał się współzałożycielem duetu Magisters działającego w zakresie fotografii, wideo i malarstwa. Wraz z Hubertem Czerepokiem, w ironiczny i nieraz przewrotny sposób, wytykali hipokryzje codziennej rzeczywistości, w tym środowiska artystycznego. Indywidualne prace artysty również nie są pozbawione tej ironii, ale inny już jest sposób patrzenia i rodzaj obserwacji. Rogalski maluje w sposób tradycyjny – farbami olejnymi na płótnie, jest to jednak malarstwo, które przyswoiło współczesne doświadczenie filmu i fotografii, nowych mediów, a nawet komiksu – zawiera kadry, odbicia, eksperymenty i subtelne efekty wizualne.

Jednak wystawa Paralaksa. Spojrzenia Zbigniewa Rogalskiego to nie tyle retrospektywa, co wystawa tematyczna, skoncentrowana na głównym motywie artystycznej aktywności Rogalskiego - na transformacji spojrzenia. Posiadając wybitne techniczne zdolności oraz talent wynalazcy, Rogalski proponuje wizualne eksperymenty, które stanowią przekroczenie, a czasem nawet odwrócenie klasycznej malarskiej techniki perspektywy. Wynajduje nowy sposób widzenia, który można nazwać paralaksą, korespondującą z najnowszymi zjawiskami w nauce, technologii i kulturze. Dlatego wystawa jest nie tylko zgromadzeniem dzieł ilustrujących wizualne wynalazki - przez zestawienia prac tworzy wyjątkowe wzrokowe doświadczenie, w którym odsłoni się spojrzenie w jego relacjach z pragnieniem, z tęsknotą, fantazją i śmiercią. Unikalną cechą obrazów Rogalskiego jest także to, że spojrzenie ucieleśnione jest w nich jako prawdziwie malarska materia, można powiedzieć, że spojrzenie zostało w jego malarstwie zmaterializowane.


Dzieło Rogalskiego może być traktowane jako wizualny kontrapunkt wobec współczesnych koncepcji teoretycznych zwłaszcza formułowanych przez takich myślicieli jak Slavoj Žižek, Jacques Lacan, czy Paul Virilio. W żadnym wypadku jego obrazy nie stanowią jednak ilustracji teoretycznych tez - są raczej wkładem na własnych prawach, stawiającym pytania i proponującym odpowiedzi za pomocą środków wizualnych.

Kurator wystawy: Jarosław Lubiak

Wystawa czynna: 28 października 2010 — 30 stycznia 2011

W dniu 28.10 w ms, ul. Więckowskiego 36, odbędzie się wernisaż wystawy

Komentarze (0)Add Comment

Napisz Komentarz
mniejsze | większe

busy
 

reklama google

reklama google