Wczytywanie strony... Proszę czekać...
Home arrow Kultura arrow Sztuka arrow "Przeoczenie" w Pa?acu Herbsta
"Przeoczenie" w Pa?acu Herbsta Drukuj Wyślij znajomemu
Autor: mat.org   
13.10.2010.
Digg!

Del.icio.us!

Technorati!

Wykop

Gwar

"Przeoczenie" to wystawa czterdziestu portretów kobiet malowanych przez polskie artystki na przełomie XIX i XX wieku. Wśród nich pojawiają się artystki, które zostały "przeoczone" przez główny nurt historii sztuki.

Oprócz Anny Bilińskiej-Bohdanowiczowej, Olgi Boznańskiej, Anieli Pająkównej, będzie można obejrzeć portrety i autoportrety autorstwa m.in.: Aneri (Ireny Weissowej), Henryki Bezler-Czyżewskiej, Anieli Biernackiej Poraj, Janiny Bobińskiej-Paszkowskiej, Emilii Dukszyńskiej-Dukszy, Marii Gażycz, Marii Koźniewskiej, Ireny Łuczyńskiej-Szymanowskiej, Dory Mukułowskiej, Ewa Rościszewskiej-Lorentowicz.

Bohaterkami wystawy są oglądane (wizerunki) i patrzące (malarki). Do gry oczu pomiędzy modelką, artystką, obrazem, włącza się widz - jako jej uczestnik i jako świadek. Chwila, w której zatrzymujemy się przed obrazem, przywołuje czas minionego spotkania artystki z modelką w pracowni, czy wzrok modelki padający na płótno. Wystawa stworzyć ma warunki doświadczania tego, co znaczy - dla portretu, modelki, artystki i widza - patrzeć, być oglądanym, obserwować siebie, spoglądać.

W ramach wydarzeń towarzyszących planujemy zorganizowanie jednodniowego seminarium, promocję katalogu wystawy, zajęcia plastyczne z cyklu Sztuka w Twoich rękach oraz oprowadzenie kuratorskie.  Wystawa potrwa do 16 stycznia 2011 roku.

Kurator wystawy: dr Agnieszka Skalska-Graczyk

Wystawa otwarta od 15 października (otwarcie godzina 18.00) do 16 stycznia 2010

Pałac Herbsta
Oddział Muzeum Sztuki w Łodzi
ul. Przędzalniana 72

-------------------------------------

Aktualizacja 23.10.2010

-------------------------------------

Sesja naukowa towarzysząca wystawie Przeoczenie

4 listopada, czwartek g. 12.00 - 17.00

HARMONOGRAM:

12.00

otwarcie sesji - Dyrektor Muzeum Sztuki - Jarosław Suchan

12.15 – 13.15

Difference in the Field of Vision: Seeing Seeing, Looking at Looking, Reading the Image of the Gaze - prof. Griselda Pollock

13.15 -14.00

Women’s Time in Lithuanian Modern Sculpture and Film - Laima Kreivyte

14.00 -14.30

dyskusja

14.30-15.00

przerwa

15.00 -15.45

Przeoczenie/przemilczenie – dr hab. Joanna M. Sosnowska

15.45 -16.30

Paradygmaty fotograficznego widzenia - Dorota Łuczak

16.30 – 17.00

dyskusja


GOŚCIE:

Prof. Griselda Pollock - feministyczna badaczka historii sztuki, profesorka w Department of Fine Art, dyrektorka Center for Cultural Studies, the Center for Jewish Studies, oraz Graduate Studies and Research in Feminist Theory, History and Art (University of Leeds). Pollock zajmuje się problematyką feministyczną w obszarze socjologicznej historii sztuki, kultury, a także teoriami psychoanalitycznymi. Jej badania dotyczą sztuki w okresie od połowy XIX wieku do współczesności. Jej najbardziej znane książki to: Old Mistresses; Women, Art and Ideology (z Rozsiką Parker) oraz Vision and Difference: Femininity, Feminism, and Histories of Art.

Laima Kreivyte - litewska kuratorka, krytyczka, wykładowczyni na Wileńskiej Akademii Sztuki, Europejskim Uniwersytecie Humanistycznym i w Centrum Gender Studies Uniwersytetu Wileńskiego. Jest redaktorką pisma 7 meno dienos (7 Dni Sztuki); współkuratorką Baltic mythologies w ramach 3. Biennale w Pradze (z Luigi Fassi). W 2009 była kuratorką Pawilonu Litewskiego na 53. Biennale Weneckim oraz współpracowała z kuratorkami wystawy Gender Check: Femininity and Masculinity in the Art of Eastern Europe. Była współkuratorką wystawy Woman’s Time. Sculpture and Film in the Lithuanian National Gallery of Art.

dr hab. Joanna M. Sosnowska - historyczka sztuki, prowadzi badania w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie, profesor Uniwersytetu Gdańskiego, wykładowczyni w Collegium Civitas, autorka książki Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880-1939.

Dorota Łuczak - doktorantka w IHS UAM Poznań, redaktorka „Arteonu”, współpracowniczka "Kwartalnika Fotografia"; przygotowuje rozprawę pt. Sfotografować widzenie. Relacja pomiędzy wzrokiem i mechaniką fotograficznego procesu w fotografii europejskiej i amerykańskiej.

dr hab. Agata Jakubowska – badaczka sztuki, kuratorka wystaw, wykładowczyni w Instytucie Historii Sztuki UAM w Poznaniu; kieruje Zakładem Historii Sztuki Nowoczesnej; autorka książek: Na marginesach lustra ciało kobiece w pracach polskich artystek, Portret wielokrotny dzieła Aliny Szapocznikow.

Komentarze (0)Add Comment

Napisz Komentarz
mniejsze | większe

busy
 

reklama google

reklama google