Wczytywanie strony... Proszę czekać...
Home arrow Prasówka arrow Nowe Centrum ?odzi z poci?giem do kultury
Nowe Centrum ?odzi z poci?giem do kultury Drukuj Wyślij znajomemu
29.12.2008.
Digg!

Del.icio.us!

Technorati!

Wykop

Gwar

Czy można połączyć przebudowę dworca kolejowego z kulturą? Można - odpowiadają twórcy reklamówki filmowej, w której szybko jadący pociąg zmienia się w szklaną rurę Specjalnej Strefy Sztuki, czyli nowoczesne muzeum sztuki, które ma stanąć w pobliżu dworca Łódź Fabryczna. Sam dworzec zostanie przeniesiony pod ziemię.

O ambitnych planach opowiadali wczoraj na wspólnej konferencji przedstawiciele Łodzi, województwa, spółek PKP i minister transportu.

W przyszłym roku rozpoczną się prace na dworcach Łódź Kaliska i Łódź Widzew, przy którym od maja 2010 r. będą zatrzymywały się pociągi kończące obecnie bieg na Fabrycznym. Budynek dworca ma zniknąć z powierzchni ziemi. Nowy zostanie wybudowany kilkanaście metrów pod ziemią. Później ma być połączony podziemnym tunelem z Dworcem Kaliskim.

- Na początek musimy przebudować otoczenie dworców Widzew i Kaliskiego - mówi Paweł Olczyk, wiceprezes zarządu PKP SA. - Wspólnie z miastem wybudujemy nowe parkingi, będzie nowa droga dojazdowa i kilka nowych budynków. Remontu wymaga też linia kolejowa łącząca Widzew z Kaliskim, tak by nie jechało się dłużej niż 12 minut. Wszystkie te prace chcemy zakończyć do połowy 2010 r. Podobny projekt ze schowaniem dworca pod ziemię przeprowadzono w Barcelonie. Tam szykowano się do tego przez 8 lat i najtrudniej było się dogadać przedstawicielom administracji, kolei i rządu. Łódź poradziła sobie z tym zadaniem bardzo sprawnie - dodaje Paweł Olczyk.

Nie wiadomo jeszcze, jak głęboko pod ziemię "zjedzie" nowy dworzec. Początkowo mówiło się o 14 m, teraz nie jest wykluczone, że będą to nawet 23 m. Tory będą wchodzić pod ziemię na terenie stacji Niciarniana, a wrota do podziemnego dworca wybudowane zostaną pod dzisiejszym wiaduktem przy ul. Kopcińskiego.

Położenie dworca będzie zależało od głębokości dwóch tuneli. Jednym dwutorowym z Fabrycznego pojadą pociągi osobowe, pospieszne i kolei aglomeracyjnej, drugim składy szybkiej kolei high-speed, która ma rozwijać prędkość do 360 km/godz. Kolej ta połączy Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem przez centrum Łodzi. Oprócz pociągów z Fabrycznej mają odjeżdżać autobusy międzynarodowe, dalekobieżne oraz regionalne, a także tramwaje i autobusy MPK.

Prace nad nowym umiejscowieniem dworca mają potrwać maksymalnie do połowy 2013 r. Co do rozpoczęcia i finiszu budowy tuneli - konkretów jeszcze nie ma. PKP niebawem rozstrzygnie przetarg na firmę, która przygotuje studium wykonalności.

Trwają już za to prace projektowe związane z przebudową terenów wokół dworca Łódź Fabryczna. W Nowym Centrum Łodzi oprócz Specjalnej Strefy Sztuki powstać ma m.in. Energopolis, czyli interaktywne muzeum nauki i techniki oraz siedziba Fundacji Sztuki Świata ze studiem filmowym Davida Lyncha.

Kolej wylicza, że zagospodarowanie terenów należących do niej kosztować będzie 4,5 mld zł. Zakłada, że sporą część środków pozyska lokując na swoim terenie inwestycje komercyjne.

Marszałek województwa w budżecie na przyszły rok na inwestycje związane z Nowym Centrum Łodzi zabezpieczył 82 mln zł na projekt EC1 (patrz niżej) i 97 mln zł na Specjalną Strefę Sztuki.

Jacek Saryusz-Wolski, szef komisji współpracy z zagranicą europarlamentu, uważa, że projekt przebudowy centrum Łodzi będzie kluczowy dla zdobycia tytułu Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 r.

- To pierwszy tak wizjonerski i tak szeroko zarysowany projekt: dotyczący kultury i sztuki w połączeniu z komunikacją - zachwycał się wczoraj łódzki europoseł.


Andrzej Walczak, pełnomocnik prezydenta do spraw Specjalnej Strefy Sztuki (także pełnomocnik marszałka do spraw EC1), prezentował wczoraj czarną skrzynkę w formie urny, do której chce zbierać głosy mieszkańców na temat Nowego Centrum Łodzi. Na konferencji nie było za to Marka Żydowicza, pełnomocnika prezydenta do spraw EC1. Wiceprezydent Łodzi Włodzimierz Tomaszewski zapewniał, że sprawy EC1 omówione zostaną na osobnej konferencji. Choć pewnie już bez uroczystego podsumowania roku popitego lampką szampana.

Z centrum znikną tory

Na terenach wokół dworca Łódź Fabryczna powstanie Nowe Centrum Łodzi, a w nim:

Specjalna Strefa Sztuki - nowoczesne muzeum sztuki w kształcie cylindra o szlifie diamentu (patrz wizualizacja)

Energopolis - Interaktywne Muzeum Nauki i Techniki zlokalizowane w budynku EC1 zachód,

Budynek Fundacji Sztuki Świata ze studiem Davida Lyncha we wschodniej części EC1,

Rynek im. Katarzyny Kobro, miejsce spotkań i koncertów plenerowych,

Specjalna Strefa Kultury - cztery ulice Polska, Żydowska, Rosyjska i Niemiecka

Do jednego z obiektów na terenie EC1 w połowie roku wprowadziło się studio filmowe Se-ma-for

Komentarze (0)Add Comment

Napisz Komentarz
mniejsze | większe

busy
 

BLOGI O ?ODZI